Audiostacja

SZUKAJ

Mikrofony DPA i Jody Elff

Jody Elff – realizator/projektant dźwięku – ostatnio zakończył światową trasę z The Silk Road Ensemble with Yo-Yo Ma – z zespołem utworzonym pod kierownictwem artystycznym wiolonczelisty Yo-Yo Ma w 2000 roku. The Silk Road Ensemble gromadzi wybitnych wykonawców i kompozytorów z ponad 20 krajów w celu eksploracji współczesnych wielokulturowych krzyżówek muzycznych i następnie wyruszenia w międzynarodową muzyczną podróż po całym świecie. Elff od dawna używa mikrofonów DPA i po raz kolejny zaufał tej firmie oraz jej mikrofonom, zapewniającym doskonały dźwięk. Tym razem na liście znalazło się aż 13 mikrofonów DPA dla wszystkich instrumentów smyczkowych oraz takich instrumentów jak: dudy, shakuhachi, shneng, pipa i fortepian.

Wszechstronne mikrofony zapewniają realizatorowi/projektantowi dźwięku Jody'emu Elffowi fantastyczny balans pomiędzy doskonałością dźwięku i praktycznością.

„Świetny przykład na to, gdzie mikrofony DPA się wyróżniają, było omikrofonowanie shakuhachi – japońskiego fletu bambusowego w The Silk Road Ensemble” – mówi Elff.
„Nasz flecista grający na shakuhachi podróżuje z kilkoma instrumentami do gry w różnych tonacjach i zmienia instrumenty nawet w trakcie jednego utworu. Granie na shakuhachi jest dynamiczne pod względem fizycznym, więc podczas gry wykonawca jest w ruchu. Gdybym używał zwykłych mikrofonów montowanych na statywach to wykonawca musiałby zmienić swój styl gry, aby pozostawać w osi mikrofonu lub traciłbym jego instrument, kiedy by się poruszał poza obszarem zbierania mikrofonu – żadna z tych sytuacji nie jest pożądana. W przypadku umieszczenia na wykonawcy zestawu nagłownego z mikrofonem kierunkowym DPA d:fine™ 4088, ma on możliwość swobodnej zmiany instrumentów i poruszania w trakcie występu, a ja mam zawsze doskonale brzmiący mikrofon w idealnej pozycji.”

Elff wspomina także o dodatkowej korzyści: kiedy ramię zestawu nagłownego jest umieszczone na głowie wykonawcy od strony tyłu sceny, mikrofon jest praktycznie niewidoczny dla publiczności.
„Nie znam żadnego innego mikrofonu, który w tym konkretnym zastosowaniu zadziałałby tak samo dobrze i sprostał temu wyzwaniu w tak elegancki sposób. Graliśmy na niemal wyprzedanych koncertach, w wielu wspaniałych miejscach w całym kraju. Mikrofony działały niezawodnie i doskonale każdego wieczoru.”

Dla Elffa kluczowe jest wyjście od dobrego materiału źródłowego, a posiadanie mikrofonu, który wiernie oddaje ten materiał źródłowy, ma decydujące znaczenie.
„W wielu przypadkach jedyną korekcją, jaką muszę zrobić dla instrumentów omikrofonowanych DPA, jest minimalne zastosowanie filtru górnoprzepustowego.” mówi Elff. „Jeśli nagłośnienie jest dobrze ustawione i mikrofony są dobre, to wymagana jest tylko niewielka korekcja. Z całą pewnością będę nadal używał mikrofonów DPA na koncertach The Silk Road Ensemble, gdyż pasują tam idealnie. Zabieram ze sobą wiele różnych modeli DPA i będę nadal z nich regularnie korzystał, gdy pojawią się nowe projekty.”

Elff wspomina, jak wiele lat temu miał mikrofonowe „objawienie” podczas sesji nagraniowej. Ustawił kilka mikrofonów dla różnych instrumentów oraz parę wszechkierunkowych mikrofonów DPA d:dicate™ do ambientu. Kiedy odsłuchał tego kanału, zdał sobie sprawę z tego, że po raz pierwszy usłyszał dźwięk z kanału audio, na którym nie słyszał mikrofonu – docierała do niego jedynie charakterystyka pomieszczenia – czysta i niepodbarwiona. Od tego czasu mikrofony DPA są wśród najczęściej wybieranych przez Elffa mikrofonów do nagrywania.

Na co dzień Elff polega na zestawie mikrofonów DPA, w którego skład wchodzą między innymi: wszechkierunkowy mikrofon d:screet™ 4061, mikrofon instrumentalny d:vote™, zestaw nagłowny z mikrofonem kierunkowym d:fine™ 4088, zestaw nagłowny z mikrofonem wszechkierunkowym d:fine™ 4066 oraz d:dicate™ 4006 – do różnych zastosowań, w tym nagrywania w studiu, w terenie i do nagłaśniania koncertów.

„Chociaż istnieje wiele dobrych mikrofonów innych firm, zawsze cieszę się, że mam możliwość wyboru DPA i często wybieram je do projektów, nad którymi pracuję”, mówi. „Mikrofony DPA zapewniają fantastyczną równowagę pomiędzy doskonałością dźwięku i praktycznością. Wiele miniaturowych mikrofonów DPA zajmuje wyjątkowe miejsce w branży audio, gdyż są małe i uniwersalne, ale przy tym zachowują doskonałą jakość dźwięku.”

Elff często współpracuje z artystami, łączącymi światy muzyki klasycznej i współczesnej/komercyjnej – takimi jak The Silk Road Ensemble with Yo-Yo Ma. Choć na koncertach popowych artystów często widzi się mikrofony rozstawione przed instrumentami, jest to o wiele mniej popularne i czasem nawet rozpraszające w przypadku artysty i publiczności w kontekście „klasycznym”.

„Jedną z największych zalet mikrofonów DPA, obok wierności dźwięku, jest to, że są prawie niewidoczne dla publiczności”, dodaje Elff. „Pozwala to publiczności cieszyć się muzyką bez rozpraszania przez technikę i uwalnia artystów od poczucia przywiązania do mikrofonu na statywie. W przypadku występów na żywo jest to niezmiernie wyzwalające.”

Na zdjęciach: The Silk Road Ensemble z Yo-Yo Ma
Źródło: DPA Microphones

Katalog mikrofonów DPA.

×
Bądź na bieżąco z Audiostacją!
Zostaw swój e-mail i bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami.